معرفی مستند این یک فیلم نیست به کارگردانی جعفر پناهی

خلاصه‌ی فیلم:

جعفر پناهی که قادر به تحمل دوران محکومیت خود نیست راه فراری از این قضیه پیدا می‌کند. او به محرومیت از بازیگری و فیلمنامه‌خوانی محکوم نشده و برای همین، این بار جلوی دوربین مجتبی میرطهماسب قرار می‌گیرد و یک فیلم را برای مخاطب تعریف می‌کند. همین‌طور که روز (چهارشنبه‌سوری) به پایان می‌رسد او هم فلاش‌بکی به فیلم‌های گذشته‌اش می‌زند و هم از سختی‌های محرومیتش از فیلمسازی می‌گوید. در پایان هم پسر جوانی که برادر زن مستخدم ساختمان‌شان است وارد فیلم می‌شود و مکالمه‌ی بسیار جذابی با پناهی انجام می‌دهد.

اطلاعات مربوط به فیلم:

کارگردان: جعفر پناهی، مجتبی میرطهماسب/ نویسنده: جعفر پناهی/ تهیه‌کننده: جعفر پناهی/ ژانر: مستند/ بازیگران: جعفر پناهی، مجتبی میرطهماسب و…/ فیلمبرداری: جعفر پناهی، مجتبی میرطهماسب/ تدوین: جعفر پناهی/ توزیع‌کننده: Kanibal Films Distribution/ تاریخ اکران: ۲۰ می ۲۰۱۱ (جشنواره فیلم کن)/ مدت‌زمان: ۷۶ دقیقه/ محصول کشور: ایران/ زبان: فارسی.

درباره‌ی فیلم:

این فیلم نیست (This Is Not a Film) ساخته‌ی جعفر پناهی مستندی در مورد یک روز از زندگی اوست. جعفر پناهی کارگردان خوش‌ذوق ایرانی پیش از این فیلم‌های موفق بادکنک سفید (برنده‌‌ی جایزه‌ی دوربین طلایی جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۹۵)، آینه (برنده‌ی جایزه‌ی یوزپلنگ طلایی جشنواره لوکارنو در سال ۱۹۹۷)، دایره (برنده‌ی شیر طلایی جشنواره ونیز در سال ۲۰۰۰)، طلای سرخ (برنده‌ی جایزه‌ی ویژه هیئت داوران در بخش بهترین فیلم جشنواره کن در سال ۲۰۰۳ و برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم سی‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو) و آفساید (برنده‌ی خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۶) را در کارنامه داشت.

در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، پناهی که مشغول ساخت فیلم جدیدش بود دستگیر شد و به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی، فیلمنامه‌نویسی، سفر به خارج از ایران و ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد؛ اما این حکم و محدودیت به هیچ‌عنوان نتوانست جلوی هنر پناهی را بگیرد و او با کمک مجتبی میرطهماسب مستندساز ایرانی و با استفاده از امکانات محدودی مثل دوربین موبایل شروع به ساخت مستندی با نام «این فیلم نیست» کرد. مستندی در مورد یک روز از زندگی پناهی در دوران محکومیتش. جالب این‌جاست که این فیلم درون یک حافظه فلش که درون یک کیک ‌تولد جاسازی شده بود توسط یک زن از ایران خارج شد و در لحظات آخر به جشنواره کن رسید. بعد از آن هم در جشنواره‌های دیگر دنیا به نمایش درآمد. حاصل کار اما تحسین بسیاری از منتقدین دنیا را برانگیخت، اُ.اسکات منتقد مشهور مجله‌ی نیویورک‌تایمز فیلم را تحسین کرد و آن را در رتبه‌‌ی چهارم برترین مستندهای سال قرار داد. مجله‌ی معتبر Sight & Sound این مستند را به‌عنوان هشتمین فیلم برتر سال ۲۰۱۲ دنیا انتخاب کرد. ۱۴ آذر ۱۳۹۱، این فیلم به‌عنوان یکی از ۱۵ نامزد اولیه برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند انتخاب شد. همچنین امتیاز «این فیلم نیست» در سایت معتبر راتن تومیتوز از ۱۰۰، ۹۸ و در سایت متاکریتیک از ۱۰۰، ۹۰ است. جالب این‌که تاکنون هیچ نقد منفی‌ای نسبت به این فیلم در این سایت‌ها نوشته نشده است. ■

0 0 رأی‌ها
امتیازدهی به این مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه‌ی نظرات
trackback
1 سال قبل

[…] و مطبوعات داخلی و خارجی است. هرکسی که مستند بسیار موفق «این فیلم نیست» را دیده باشد وضعیت زندگی و فیلمسازی پناهی را تا حدود […]